ODWILŻ ‘56 – CRACOVIA ‘65. WYSTAWA ARCHITEKTURY WITOLDA CĘCKIEWICZA
w dawnym Hotelu Cracovia
24.11.2017–21.01.2018
Kuratorzy: Instytut Architektury: Dorota Jędruch, Marta Karpińska, Dorota Leśniak-Rychlak, Michał Wiśniewski
Współpraca kuratorska: Kacper Kępiński, Agata Wiśniewska
Organizator: Instytut Architektury
Współorganizator: Muzeum Inżynierii Miejskiej,
Partner główny: Muzeum Narodowe w Krakowie
Partnerzy: Muzeum Historii Fotografii, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Fundacja Sztuk Wizualnych, kwartalnik „Przekrój”, Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej
Aranżacja: Pracownia Macieja Siudy
Projekt graficzny wystawy: Wojciech Kwiecień-Janikowski, Kuba Sowiński
Produkcja: Małgorzata Dziedzic, Izabela Wałek
Materiały prasowe: LINK
Wystawa czynna do 21 stycznia 2018 roku:
wtorek-piątek 15:00-19:00
sobota-niedziela 11:00-19:00
Bilety: normalny – 7 zł, ulgowy – 5 zł, dzieci do lat 7 – bezpłatnie
Płatność możliwa tylko gotówką.
Możliwość zakupu wydawnictw Instytutu Architektury w promocyjnych cenach.
„W 1956 roku wróciłem z miesięcznego pobytu we Francji i przez tydzień nie wychodziłem z domu, bo nie mogłem pogodzić się z rzeczywistością, w której musiałem żyć. Wyjazd uświadomił mi, że może być inny świat, a ja mogę w tworzeniu tego nowego świata współuczestniczyć” – tak Witold Cęckiewicz wspomina moment przełomu w swoim myśleniu o architekturze. Polityczna odwilż – reakcja na bankructwo systemu stalinowskiego oraz wybuch społecznego niezadowolenia – przyniosła złagodzenie represji i pobudzenie życia kulturalnego. Po wydarzeniach października 1956 roku, które wyniosły do władzy Władysława Gomułkę, architekci z ulgą zerwali z estetycznym dogmatyzmem socrealizmu i zwrócili się w stronę nowoczesnych form.
Ten przełom jest punktem wyjścia wystawy zorganizowanej w gmachu dawnego hotelu Cracovia (obecnie Oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie). Główną osią pokazu będą dokonania Witolda Cęckiewicza – jednego z najważniejszych architektów polskiego powojennego modernizmu – z dwóch dekad następujących po odwilży. Cęckiewicz w 1965 roku zaprojektował hotel Cracovia zaliczany – wraz z towarzyszącym mu kinem Kijów – do czołowych osiągnięć polskiej architektury lat 60. Zespół ten stanowi architektoniczny odpowiednik najciekawszych dzieł w polskiej kulturze tego okresu, rozkwitającej na fali odwilżowych przemian i zasilanej prądami kulturowymi z Zachodu, przenikającymi przez nie do końca szczelną żelazną kurtynę.
Architektura Witolda Cęckiewicza zostanie pokazana za pomocą makiet architektonicznych i niepublikowanych dotąd materiałów archiwalnych – rysunków technicznych i fotografii. Projekty architekta będziemy mogli zobaczyć na kartach publikacji z epoki oraz we fragmentach filmów i kronik filmowych. Nie będzie to jednak typowa wystawa architektoniczna, ale wielowątkowa narracja pokazująca konteksty kulturowe, polityczne, ekonomiczne i społeczne PRL-u lat 50. i 60. Celem jest zobrazowanie sprzeczności poodwilżowego przełomu, definiowanego z jednej strony przez erupcję artystycznych dokonań najwyższej próby we wszystkich dziedzinach sztuki, z drugiej przez ramy politycznego tła, jakim była epoka partyjnego przywództwa Władysława Gomułki. Początek wyznaczyła nadzieja odwilży, koniec – wydarzenia marca ’68 i masakra na Wybrzeżu w grudniu 1970 roku. Te sprzeczności tkwią także w architekturze tego okresu. Cracovia, w momencie powstania najnowocześniejszy hotel w Polsce, modernistyczne dzieło architektury wypełnione świetnym wzornictwem, była jednocześnie miejscem, w którym służby specjalne prowadziły tajną inwigilację, a zdobycie aluminium tworzącego konstrukcję spektakularnej ściany kurtynowej budynku wymagało negocjacji z przedstawicielami aparatu partyjnego.
Historię Cracovii chcemy także pokazać poprzez pamiątki gromadzone przez kilka dekad funkcjonowania hotelu przez jego pracowników, gości, mieszkańców Krakowa. Wystawa poświęcona architekturze Witolda Cęckiewicza zbiega się z obchodami 50-lecia otwarcia kina Kijów, współtworzącego razem z dawnym hotelem jedno architektoniczne założenie. Część wydarzeń programu towarzyszącego wystawie odbędzie się na terenie kina.
Zwieńczeniem pokazu będzie prezentacja najbardziej spektakularnego przykładu powojennego polskiego modernizmu – Ambasady PRL w New Delhi, zaprojektowanej przez Cęckiewicza wraz ze Stanisławem Deńko. Ta imponująca rzeźbiarska struktura pokazuje zdobycze technologiczne państwa w kontekście postkolonialnym, gdzie wysublimowaną betonową konstrukcję realizowano w sposób niemal chałupniczy.
Galeria zdjęć z ekspozycji. Fot. Wojciech Wilczyk:
Organizator:
Instytut Architektury
Instytut Architektury – zajmuje się propagowaniem bezinteresownego myślenia na temat przestrzeni poprzez promowanie edukacji architektonicznej, popularyzację architektury nowoczesnej, organizowanie interdyscyplinarnych wystaw o architekturze i działalność wydawniczą. Założony w 2011 roku w Krakowie IA wspólnie z Muzeum Narodowym w Krakowie zorganizował wystawy: „Za-mieszkanie 2012. Miasto ogrodów, miasto ogrodzeń” (2012) i „Reakcja na modernizm. Architektura Adolfa Szyszko-Bohusza” (2013). W 2014 roku kuratorzy z Instytutu Architektury we współpracy z Jakubem Woynarowskim przygotowali pokaz „Impossible Objects” w Pawilonie Polskim na Biennale Architektury w Wenecji. W 2016 roku fundacja była współorganizatorem, a jej zespół współkuratorował wystawę „»Wreszcie we własnym domu«. Dom polski w transformacji” w ramach 8. edycji festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE.
Współorganizator:
Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie
Partner główny:
Muzeum Narodowe w Krakowie
Projekt dofinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków
Patroni medialni:
Kontakt dla mediów:
Marta Karpińska
m.karpinska@instytutarchitektury.org
tel. +48 602455588
Kacper Kępiński
k.kepinski@instytutarchitektury.org
tel. +48 607653807